Valmimislugu

 

2011. aasta jaanuaris saadeti Eesti koolidele kutse osaleda vabariiklikul teadustööde konkursil. Kuna taastuvenergia on juba mõnda aega aktuaalne teema ja oli olemas juba üks teemakohane näide, siis otsustasime Valjala Põhikoolis kolme õpilasega teha konkursi raames väikese tuulegeneraatori. Meie rühma kuulusid 9. klassi õpilased Aleks Mägi ja Karl Kirst ning 7. klassi õpilane Teet Kirst.

Alustada tuli raha hankimisega. Kool oli meie konkursil oslemisest vägagi huvitatud ja oli nõus meid rahaliselt toetama.

Generaatori valmistamisega saime pihta hakata juba jaanuari keskel. Alustasime raami valmistamisest. Otsisime kooli tööruumidest metalli, millest raami teha ja abi saime ka Valjala seppadelt nii materjali kui ka hea nõu osas.

Peaks ka mainima, et esimese kuu tegutsesime kütteta kivimajas ja temeratuur oli sama mis õues, aga tähtaeg hakkas lähenema ja poistel endal oli huvi suur. Metallitöödega saime umbes kuuga valmis ja pärast seda sai kolida koolimajja soojadesse ruumidesse. Alustasime kohe staatori ja magnetroototiga. Rootorilaagriks saime vana VW Passati esimese ratta rummu. Tegime šablooni magnetite pidurikettale liimimiseks ja vormi vaigu valamiseks. Samal ajal keris üks õpilastest mähiseid ja tegeles staatori valamise ettevalmistamisega. Staatori ja rootori tegemisele meil eriti kaua aega ei läinud ja saime need üsna pea raamile panna.

Labade valmistamine oli meie jaoks kõige keerulisem, sest me ei saanud etteantud joonistest algul päris täpselt aru. Võttis aega, aga saime ka nendega järjepeale ja üsna pea tekkis uus probleem. Labad ei saanud päris ühesugused ja raskused olid üsna erinevad - nägime natuke rohkem vaeva nende tasakaalustmisega.

Märtsi lõpuks saime generaatori osa valmis ja panime selle koolimaja katusele üles. Nägime ära, et generaator ise töötab, aga väikese ehitusvea tõttu ainult osalisel võimsusel. Paari päevaga saime valmis ka elektrikilbi ja ühendasime selle generaatoriga. Kuna tahtsime odavalt läbi saada, siis ei olnud meil õigeid mõõteriistu ja me ei saanud mõõtmistulemusi vajalikuks ajaks. Märtsi viimane päev oli konkursi tähtaeg ja me pidime osalema pooliku tööga.

Kindlasti eriline tänu Aado Toomsalule!

 

MAGNETROOTOR

  • magnetrootorite arv: 1
  • magnetite arv rootoril: 8
  • magnetid: 50.8x25.4x12.7mm kraad N42 NdFeB
  • diameeter: 245 mm
  • materjalid: teras (auto piduriketas), polüestervaik + klaaskiudriie


 

STAATOR

  • valatud polüestervaiguga, tugevduseks klaaskiudriie
  • mähisetraat: 1,5 mm
  • keerdude arv ühes mähises: 85
  • mähiseid: 6
  • ühendus: 3 faasi, tähtühendus
  • tööpinge: 12 V
  • kinnitused: kolmest punktist M 10 tikkpoldid
  • väljuvad kaablid: 3 x 6 mm^2 painduv vaskjuhe

 


 

RAAM

  • põhiosas terastorudest (0,5" – 1,25")
  • tormikaitse: rootor 10 cm pöördeteljest kõrval, liigendiga saba
  • laager: VW Passat esimene


 

 

ROOTOR

  • labade arv: 3
  • diameeter: 1,2 m, hiljem uued tiivad 1,44 m diameeter
  • materjal: puit (mänd)
  • valmistatud Hugh Piggotti "How to build a WIND TURBINE" õpetuse järgi


 

 

MAST

  • materjal: terastoru
  • kõrgus: 2,5 m katusest, hiljem 10 m maast uue koha peal
  • kinnitused: 3 trossi (4 mm)

 

 

KILP JA KONTROLLER

  • pinge alaldamine: 2 dioodsilda jahutusradiaatoritega
  • pidurduslülitid: 2 x 25 A
  • laadimisregulaator: ise kokku joodetud elektrooniline kontroller,
    ülearune vool 12 V 40 W hõõglampidesse
  • mõõteriistad: ampermeeter, voltmeeter
  • aku: 12 V 65 Ah


 

 

PRAKTILISUS

  • võimsus: 150 - 160 W max
  • energia tarvitamine: 230 V AC inverter (APC Back-UPS 350)

 

 

Kert Kreem